Maak kennis met: Robert J Fit

Robert Jan, beter bekend als Robert J Fit is altijd goed gehumeurd! Met een beroep als forensisch onderzoeker en het lichaam van een Griekse God is het overduidelijk dat deze EREPS gecertificeerde fitness trainer goed voor zichzelf zorgt. Mr. Eiwit helpt hem graag om zijn actieve levensstijl te behouden. Wij kwamen graag wat meer te weten over deze Mr. Eiwit ambassadeur:

Stats

  • Leeftijd: 26 jaar
  • Lengte: 1,86 m
  • Gewicht: 90 kg
  • Woonplaats: Rotterdam
  • Vetpercentage: 8-10%
  • Favo quote: “ Just be yourself”
  • Favo trainingsmuziek: Hip-hop, Trap en Techno. Maar ook wel een beetje metal op z’n tijd.

 

Wie is Robert-Jan precies?

Ik zie mezelf het liefst als fitte wereldreiziger maar genoeg vrije dagen en  financiële gezondheid zijn hier helaas enkele limiterende factoren. Dus normaal gesproken hou ik mij vooral bezig met het geven van personal training, sport events, social media en daarnaast ben ik in augustus 2017 afgestudeerd als Forensisch Onderzoeker.

 

Welke sporten beoefen je momenteel?

De laatste jaren heb ik mij voornamelijk gefocust op fitness maar ik wil nu wat meer tijd stoppen in andere sporten zoals tennis.

 

Wanneer en waarom ben je begonnen met trainen?

Pfoe… dan praten we gelijk over jaren geleden. Ik ben op de middelbare school begonnen met trainen omdat ik mezelf niet als zijnde sterk beschouwde en dit wel graag wilde zijn. Daarnaast kreeg ik zeer regelmatig te horen dat ik meer moest eten omdat ik vel over been was. Ik was wat je een “ectomorph” noemt. Een lichaamscompositie bestaande uit weinig vet en spier. Gelukkig is dat nu wel anders.

 

Waar komt je motivatie vandaan?

Mijn motivatie is meestal heel zwart-wit gekleurd. Wanneer ik een bepaald doel voor ogen heb van wat ik allemaal wil bereiken. Dan is het in mijn ogen heel logisch dat ik er dan ook alles aan doe om dat doel zo snel mogelijk te bereiken. Wanneer dat betekend dat ik naast mijn studie en baan nog 6x per week moet sporten met een calorie tekort van 400 kcal per dag, dan doe ik dat.

 

Wat zijn je ambities op gebied van fitness?

Ik wil andere mensen helpen om ook hun doelen in de fitness te behalen. Of dit nou esthetisch of conditioneel is. De kennis en ervaring die ik in de laatste jaren heb opgedaan, daar de bijbehorende studies nog niet te benoemen, hadden mij veel verder kunnen brengen als deze kennis eerder beschikbaar was geweest voor mij. Maar voor nu zijn mijn persoonlijke doelen vooral esthetisch.

 

Hoe ziet je  huidige trainingsschema er uit?

Ik wissel de standaard “bro-split” (borst-biceps, rug-triceps) af met push-pull-legs days. Daarbij zitten de grote oefeningen zoals squats, benchpress, deadlifts en OHP altijd in de trainingen verwerkt. “Never forget the basics!”

 

Wat zijn je favoriete en minst favoriete oefeningen?

Ik vind vrijwel alle oefeningen fijn en daarom hou ik van deze sport. Elke training is heerlijk! Met squaten heb ik eerlijk gezegd wel een haat/liefde verhouding. Het is ongelofelijk hoeveel energie 1 oefening kan kosten. Daarnaast is het wel de perfecte oefening leg gains en staat je mannelijkheid evenredig in verband met hoeveel kg je “ass to the grass” squat.

 

Hoe ziet je voeding er uit?

  • Ik ontbijt met een fruitsmoothie bestaande uit: fruit (oh echt joh?!), havermout, honing, pindakaas, kaneel en een flinke schep eiwitpoeder.
  • Mijn lunch bestaat uit 2 wraps met tonijn, avocado, sla, olijfolie en een pot sambal.
  • Ik dineer voornamelijk met een koolhydraat bron zoals rijst of wraps, een eiwitbron zoals kip of gehakt en zo’n 200 gram groente.
  • Voor het trainen neem ik een banaan en een blokje 85% pure chocolade en na het trainen uiteraard een whey eiwitshake van Mr.Eiwit.
  • Voor het slapen gaan neem ik een halve bak magere kwark met havermout, honing en kaneel.

 

Welke supplementen gebruik je, en waarom?

Eiwitpoeder
Dit is een basis supplement. Iedereen ongeacht leeftijd, geslacht of sportiviteit kan baat hebben bij het supplementeren van eiwitten, maar vooral krachtsporters. Spieren hebben eiwitten nodig om te groeien. Na een krachttraining zijn de spieren herstellende waarbij eiwitten zorgdragen aan dit herstel.

Pre-workout
Wanneer je naast je studie en baan nog 6x per week sport terwijl je in een calorie tekort zit, heb je naast vrije tijd tekort ook vaak een energie tekort. Een Pre-workout helpt hier enorm bij omdat dit net de ingrediënten bevat die jou een energie boost geven waardoor je toch nog die training kan doorknallen.

BCAA’s
Wanneer je in een calorie tekort zit, heeft het lichaam eerder de neiging om katabool (in een spier afbrekende staat) te gaan. BCAA’s zijn in feite korte eiwit ketens die dus sneller opgenomen worden. Tijdens je workout zullen BCAA’s je spieren dus snel van herstellende eiwitten voorzien en zal de spierafbraak geminimaliseerd worden.

 

Welke tips heb je voor beginnende sporters?

  1. Zorg dat je dieet in orde is. Hier wordt te vaak te makkelijk over gedacht. Hier valt altijd wat te verbeteren.
  2. Vind een trainingsschema dat bij jou past, ook onderbouwd is en blijf hier dan een jaar bij. Zorg dat je uitvoering perfect is en blijf na verloop van tijd gewicht toevoegen (progressive overload).
  3. Consistency is key.

 

Waar kunnen we je  volgen?

Insta: https://www.instagram.com/robertjfit

Facebook: https://www.facebook.com/robertjfit