Flexitarier, is dat iets voor mij?

Flexitarier is een term die je tegenwoordig steeds vaker voorbij ziet komen. Maar flexitarier is niet te verwarren met een vegetarier of een veganist. Wat is nu precies en flexitarier en is het iets voor jou? In dit artikel geven we meer uitleg over de term flexitarier.

Bewust

Men is zich steeds meer bewust van wat hij of zij eet en wat voor impact dat consumerende gedrag heeft. Er zijn verschillende redenen waarom men steeds bewuster wordt van zijn of haar gedrag: voor het milieu, het dierenwelzijnintoleranties of gewoon de algehele gezondheid. De consumptie van dierlijke producten zit diepgeworteld in onze eetgewoonten, maar wij zien een nieuwe trend.

Wat is een flexitarier?

De definitie van flexitarier is voor iedereen anders, sommigen geven aan de zuivelinname te willen minderen in verband met acne. De ander geeft aan dierenwelzijn belangrijk te vinden. Volgens de algemene definitie ben je een flexitarier als je minstens 1 dag per week geen vlees of vis eet. Een groot deel van de Nederlanders zegt wel eens flexitarisch te eten, of in ieder geval zich meer bewust zijn van de vegetarische opties.

Flexitarier of niet?

Ben jij dan een flexitarier? Wel als je je bewust bent van wat je eet, en daar naar handelt! Flexitarier kun je al worden door kleine aanpassingen in je levensstijl. Eet bijvoorbeeld eens vegetarische balletjes in plaats van gehaktballetjes. Of kies voor een handje noten als gezonde snack.

Supplementen

Een veelgebruikt tegenargument is vaak: “Hoe kom ik dan aan mijn eiwitten?”. Geen paniek, want plantaardige eiwitten zijn bezig met een enorme opmars. Zo ook GreenFit van Mr. Eiwit. GreenFit is gemaakt van erwteneiwit. Dat klinkt misschien niet zo lekker, maar dat is het wel! Erwten eiwit heeft namelijk een fijne textuur en een zachte smaak in vergelijking met andere plantaardige eiwitbronnen.

Tips & tricks

Ben je overtuigd en wil je flexitarisch gaan eten? Wij hebben een aantal tips & tricks opgesteld om je op weg te helpen!